Ah weer een nieuw Concept? Think again.

June 22, 2022

Waarom heel veel nieuwe concepten geen nieuwe concepten zijn.

Omdat het gewoon een ideetje is. Zonder een fundament. Lukraak gelanceerd. Zonder onderzoek, een trial periode en überhaupt de vraag of er een market fit is.

Maar ook. Haast. Hop hop hop. Stel je voor dat iemand anders dit BIZAR SLIMME IDEE heeft.

En there you go. Jouw slimme idee.

Heeft geen voorbereiding. Is geen onderdeel van je ecosysteem. Is geen onderdeel van je fundament. Niet aligned met je andere diensten. Er is somehow een vage mogelijkheid tot een upsell. Maar eigenlijk ook weer niet echt.

Maar we noemen het graag concept want dan kun je ook een pilot draaien. Met echte mensen. Om het daarna nog een keer te doen, misschien een lucky shot te halen. En daarna bloed het zo ongeveer dood. Eigenlijk is het ook nog niet eens een pilot. Just a simple try out.

Geen concept dus.

Gewoon een nice try. Een leuk experiment. Waar je uiteindelijk niet zoveel mee kunt.

Dus.

Laat je vooral niet leiden door haast. Door angst. Of door een push dat je vooral een pilot moet draaien.

Experimenteren is crucial in ondernemen. Yes.

Alleen dan wel in de juiste settings, met onderzoek vooraf en een testfase. Een heldere strategie die kunt testen zodat je ook daarna kunt concluderen of je nog ff moet pivots moet doen of je het gewoon afschiet.

Net als dat concept building echt een skill is. Het is niet zo maar even een nieuw product maken. Het moet waarde toevoegen aan je merk, aan je bedrijf, aan je propositie en vooral; voor jouw target groups. Een goed concept heeft een fundament nodig. Een steady fundament waarmee je vervolgens heel easy sleazy kunt gaan spelen. Plot twisten kunt toevoegen, pivots kunt draaien en elke keer net die funky twist er kunt doen. Of niet.

Bij Projects op deze site kun je lezen over verschillende concept developments ik heb (mee) gewerkt. Met toch wel wicked results. Zonder corny pilots. Wel met hele toffe results.