Business case: De V&D back on track?
Het zal je vast niet zijn ontgaan; de V&D is terug!
Ik stikte bijna in mijn koffie toen ik het nieuws via via hoorde. En sprong direct achter de computer om uit te zoeken hoe en wat.
Yes they are back.
The good old V&D. Ik koester weinig warme gevoelens voor de V&D om heel eerlijk te zijn. Suf aanbod van fietsen tot aan beddengoed, geen toffe merken en echt vertrutting. Het begin van het einde. Ok een warme herinnering heb ik wel, als tiener ging ik altijd naar de ‘ back to school’ voor een agenda en schoolspullen.
Wat er mis ging met de V&D is al heel vaak verteld. Aanbod – positionering -niet mee gaan online – niet wendbaar – heel veel eigen voorraad – slecht ICT structuur en ga zo maar. Een faillissement.
Huh terug maar hoe kan dat dan?
Yes de V&D is terug maar dan enkel online.
Zelf noemen zij het vertrouwd, modern en online. Het nieuwe warenhuis op het web.
Alles is te koop, van kleding voor de hele familie, van hobby tot sport en de spullen die je nodig hebt op reis. Een assortiment dat eind september 2018 uit 500.000 artikelen bestaat. Om daarna naar de miljoen artikelen te gaan.
Ik hoor je hersens kraken. Kennen we dit niet al, een online warenhuis? Bedoel we hebben Wehkamp, Zalando, Hudson Bay, Hema, Bijenkorf, Bol.com, Ali express en ga zo maar door. Dacht ik ook.
Allereerst is dit aan de achterkant geen online warenhuis of webshop maar een platform voor leveranciers. Super strategische en slimme stap – dat doet Bol.com bv ook – waardoor V&D geen voorraad bij hoeft te houden. Plus zijn er geen investeringen nodig om deze processen heel goed in te richten.
Daarnaast is de timing voor de nieuwe markt prenetatie – zoals dat zo heerlijk klinkt en heet in de bedrijfskunde – ultiem slim. Ooh ik smul hiervan hoor! En ik ben zo geen fan ☺.
Begin september gelanceerd, een maand om alles uit te proberen. Want wat vond er vroeger in oktober plaats? Het prijzencircus! Volgens mij kan de doelgroep van V&D (boven 45 jaar) dit best nog herinneren. Daarna doorstomen naar de feestdagen, koopjes dagen en ga zo maar door.
Cruciale les voor jou als ondernemer:
Lanceer jij jouw dienst of programma op een strategisch moment of doe je maar wat?
En ja. Natuurlijk heb ik ook veel kanttekeningen die ik je ook mee wil geven. Imago schade om maar eens mee te beginnen. Al die ontslagen die destijds zijn gevallen, moeilijk herplaatsbare medewerkers. Cadeaubonnen die niet meer geldig waren, wanhoop acties om maar van de voorraad af te komen. Kortom een behoorlijke schade waar je als consument maar ook al bedrijf simpelweg niet aan voorbij kunt gaan. Daarom verbaast het mij enorm dat er bewust is gekozen om juist het verleden als uitgangspunt te nemen. Dat doet namelijk iets met je positionering, je klantbeleving en je branding.
Cruciale les voor jou als ondernemer:
Hoe voorkom jij imago schade en als er image schade is hoe handel jij dan?
De online markt is overvol. Maar dan ook echt overvol. In de bedrijfskunde noemen wij dit de rode oceaan. Iedereen ‘ vecht’ als haaien voor een klant, verkoop, gezien te worden, ambassadeurs etc. De competitie is echt moordend in de ecommerce. Zie maar de voorbeelden die ik hierboven heb genoemd. Zie daar maar eens als terugkomer tussen te komen en dan ook nog klanten te winnen. Waar de V&D niet hoeft te investeren in voorraadbeheer e.d. zal hier enorm ingezet moeten worden op de online marketing met gigantische budgetten.
Cruciale les voor jou als ondernemer:
Hoe ziet jouw markt waar jij je in bevindt eruit? Is dit ook de rode oceaan? Hoe positioneer jij jouw business?
Ik heb de site even bekeken en mis de onderscheidende factor. Waarom ik daar naar op zoek was? Juist in een overvolle markt is het key om je te onderscheiden. Hoe doe je dat? Door bijvoorbeeld hele speciale en bijzondere merken te hebben. Dus een speciaal assortiment. Een uit het oog springende klantenservice en tot in details in gerichte customer journey. Het aanbod is tot nu toe enorm mainstream maar mijn vermoeden is dat zij zich willen onderscheiden met een geweldige customer service.
Cruciale les voor jou als ondernemer:
Op welke manier ben jij onderscheidend? En maak jij jouw merkbelofte ook echt waar?
Zoals je al door de regels heen leest heb ik echt mijn twijfels en vind ik het tegelijkertijd onwijs moedig dat er een nieuwe lancering is! Dit is ondernemen, kansen grijpen en doen. Al ziet het er mogelijker wijs niet zo florisant uit of is het echt wel erop of eronder. Het team wat er nu zit heeft mega veel ervaring, is kapitaalkrachtig genoeg om te investeren en zijn heel efficient met team en alle processen. In het team heb ik alle vertrouwen, die snappen online marketing en kennis zit er genoeg. De pijn zit m in de doelgroep, verzadigde markt en imago schade.
Cruciale les voor jou als ondernemer:
Hoe effecient en bewust zet jij jouw team in? Besteed je alles uit of hou je de kosten laag waardoor je een budget over kunt houden voor marketing?
Als internationaal bedrijfskundige vind ik het intrigerend dat er amper marktonderzoek is geweest. Bizar toch! Een van de meest cruciale stappen als in de ontwikkeling en lanceer fase bent. Er is een kleine focus groep van 25 (!) deelnemers geweest waar alles op getest is. Persoonlijk had ik dit anders aan gepakt. Immers de niet hippe 40 jarige en ouder…shopt deze wel online? Of gaat deze doelgroep naar de stad en wil ze zien en voelen. Welk budget hebben zij, hoe is het met de priorisering en wanneer spenderen zij hun geld aan bv de core items die V&D heeft. En de hamvraag is…geven zij uberhaupt geld uit?
Ik ga het monitoren en verder onderzoeken. Wil jij aangehaakt blijven geef je dan op voor mijn firestarters zodat je elke maandag een korte, handson opdracht via de mail ontvangt.
Dit kun je doen via mijn site.
Eind september start ik met mijn business mentorship traject. Een waanzinnig tof traject vol business cases en waar we de vertaalslag maken van theorie, kennis, grote ondernemingen naar jouw business. Geen online programma maar 6 mastermind sessies waar we gaan brainen, je advies van mij krijgt en echt concrete stappen gaan maken. Er zijn nog 2 plekjes beschikbaar.
Stay tuned,
liefs Maaike