Business case: Hema – Wehkamp

juni 12, 2019

Yes na de fling met AH waarbij de Appie samen met Hema mooie dingen gaat doen, heeft Hema wederom een verrassing in petto.

Namelijk een samenwerking met Wehkamp.De Hema gaat de artikelen online verkopen via het platform van Wehkamp.

Nu is het geen rocket science om te snappen dat Hema online de plank best wel mis slaat. De positionering is heel onduidelijk, lange levertijden, niet de beste reviews en ga zo maar door. Kortom, het gevoel dat je in de winkel krijgt bij dit kloppende winkel concept mis je enorm tijdens het online shoppen. Is er een Hema in de buurt dan stap je liever op de fiets dan online te kopen.

Dus nu de stap van Hema om dan te verkopen via Wehkamp.

Wat zijn daar de voordelen van?

Uiteraard dat de investeringen die gemaakt moeten worden om het eigen online platform te verbeteren hierdoor wegvallen. Het is een hele duidelijke quick fix. Door het uit handen te geven en het hele online proces te verzetten naar Wehkamp zijn de artikelen van Hema gewoon online te koop en ook nog bij een platform dat al goed werkt. Dat zijn sporen al heeft verdiend. Daarnaast zijn de artikelen dan niet meer solistisch te vinden bij de Hema maar op meerdere plekken. Kan de klant makkelijk overstappen van sportkleding naar nog iets leuks van de Hema.

En tegelijkertijd is verkopen via het platform van een ander bedrijf ook een tricky stap.

Is het een logische stap om te gaan verkopen via Wehkamp?

Als strateeg vind ik van niet. Immers zo goed loopt het niet met Wehkamp, de rode cijfers zijn er al een tijdje. Vorig jaar draaide Wehkamp minstens 70 miljoen verlies. Kiezen voor een verzwakte partij gaat Hema niet helpen in de focus op online groeien. Immers bij zulke bedragen worden er bepaalde investeringen niet meer gedaan, zal het systeem niet meer het neusje van de zalm zijn. Kiezen voor een zwakke partij gaat jou als ondernemer niet sterker maken.

Laten we wel wezen. Alles wat je bij de Hema koopt kunt je overal kopen. De producten zijn niet heel verrassend of onderscheidend. Juist in de nieuwe winkels van Hema krijg je een heel duidelijk gevoel van hun concept. Beleef je het merk. Hoe gaan zij dit overeind houden bij een Wehkamp waar de look en feel uiteraard die is van Wehkamp?

Waarom dan deze stap?

Het is een quick fix om uit de rode cijfers te komen. Online te groeien zonder daar veel investeringen te maken. Om vervolgens Hema door te kunnen verkopen.

Wat denk jij?