In 2019 werd ik de strategisch sparringpartner van deze ondernemer met een business in de consultancy wereld. Een succesvol ondernemer. Eentje met ballen zeg maar. Een visionair met nerd achtergrond. Bijzondere combi.
Haar business was enorm snel gegroeid, er was binnen de business veel last van groeipijnen en het overzicht was totaal weg.
Haar strategisch vraagstuk aan mij was; hoe pak ik door met versneld groeien zonder dat ik ten onder ga aan mijn eigen succes. De focus bij deze opdracht lag op de interne organisatie.
Mijn eerste ontmoeting was met haar team. Een heel groot team. Ik observeerde en analyseerde. In mijn tijd bij de corporates heb ik veel reorganisaties gedraaid waardoor ik versneld zie waar de optimalisatie kansen liggen. Even heel oneerbiedig gezegd; welke poppetjes op welke plek moeten en welke overbodig zijn.
Uitbesteden wordt vaak als eerste aangeraden maar zoek dan ook goed uit wat je gaat uitbesteden en wie de beste daarvoor is.
In deze organisatie rezen de organisatie kosten de pan uit, met name op personeelsgebied (10 man). Iedereen deed een stukje en was voor dat kleine stukje ook verantwoordelijk. Gevolg: mega veel overlegstructuren die niet goed waren ingericht. Veel losse einden. Overleg via app groepjes, mails, dm’s en ga zo maar door. Als bijna je hele team een aantal uurtjes in de week werkt ben je vooral heel druk met overdragen en checken. Dat was de eerste slag.
Daarna wederom; cleanen. Het basis fundament ontbrak totaal. Is dat erg want het bedrijf was immers succesvol? Nee en ja. Het is super knap dat een ondernemer zo succesvol is zonder een goede basis. En zo gegroeid is met heel snel schakelen en anticiperen op de markt, trends & ontwikkelingen. Fantastisch zelfs. Maar wil je meer, wil je echt succesvol groot gaan worden dan is het fundament geen nice to have maar een must have.
Daar hebben we aan gebouwd. Niet zonder slag of stoot. Creatieve ondernemers hebben dan soms het gevoel stil te staan. Worden onrustig. Geirriteerd. Omdat ze bang zijn de slagvaardigheid te missen.
Logisch? Ontzettend. Deze ondernemers zijn van ver gekomen. Dat hebben zij niet gedaan door te bouwen aan procedures en processen. Daar moeten zij ook helemaal niet mee bezig zijn. Business consultants, business coaches, strategen moeten hier de adviezen in geven om er vervolgens een team op te zetten die dit goed en gedegen kunnen implementeren. Bij deze casus was het opgeschoonde team aan zet.
Als logische en organische stap was de leiderschap van de ondernemer aan de beurt. Wat er mistte aan vaardigheden ga ik hier uiteraard niet vertellen. Dat valt immers onder de vertrouwelijkheid van onze samenwerking. Laten we het kort samenvatten als gebrek aan leiderschapsvaardigheden. Daar kun je gericht aan werken, door te doen en te ervaren. Door boven het team te gaan hangen en het lef te hebben om moeilijke beslissingen te nemen. Vaak genoeg denken we als ondernemers dat dit heftig is voor het team, eerst was je misschien one of the guys. Maar ik draai m altijd om; hoe fijn is het voor een team als er duidelijkheid is? Als er beslissingen worden genomen, ook in moeilijke tijden en er een leider is? Er geen gedoe, geneuzel is. In onze wekelijkse strategie sessies hebben wij hier elke keer bij stil gestaan. Wat ging er goed, wat kan er beter en hoe.
De optimalisatie slag was niet alleen een sanering in team kosten maar overall kosten. Budgettering en projectmatig werken met KPI’s en een kostenstructuur. Ook als er genoeg geld binnenkomt. Je bent als ondernemer niet de eerste die in gigantische groei ook hele grote kosten gaat krijgen. Hier hebben wij samen met administratie en boekhouding een hele overzichtelijke structuur ingebouwd. Vermindering in kosten, zicht op kosten en vooruit plannen. De basis om verder te gaan groeien zonder dat je een mega tanker gaat worden.
Na minder dan een half jaar kon ik deze opdracht al weer afronden. Bij sommige klussen moet je niet te lang blijven. Is er genoeg gebouwd aan de interne organisatie om weer door te gaan. Moet het team het verder oppakken en de ondernemer ervaren dat met het huidige team en interne fundament men klaar is voor de toekomst. Juist door die stappen kan deze ondernemer zelfs nog beter schakelen en snel handelen. Dat is haar kracht, haar unique selling point die in alle facetten de ruimte moet hebben.