Maaike wat bedoel je nou eigenlijk met dat crisis management? Wat doe je dan allemaal?
Die vragen wordt nu geregeld gesteld in mijn dm op de socials.
De afgelopen weken ben ik volop in de “crisis management” modus.
Met sommige klanten bedenk ik hoe ze zich kunnen voorbereiden op nog verdergaande maatregelen van de overheid. Op mogelijk lock downs in Nederland maar ook; de impact van buitenlandse lockdowns voor mijn internationale klanten.
Met andere klanten bekijk ik wat er van dag tot dag nodig is om het hoofd boven water te houden. En weer anderen begeleid ik, helaas, naar een faillissement omdat ze dit niet gaan overleven.
Er is geen perfect handboek voor crisis management.
Er is geen 7-staps-oplossing voor deze ondernemer in crisis.
Crisis management is niet “nieuwe kansen grijpen”.
Het is geen brandjes blussen en wat lijntjes aanhalen
Crisis management voor eenpitter is zo enorm anders dan crisis management bij een scale up met personeel. Er zijn zoveel meer factoren waar je rekening mee moet houden. Je kunt geen hals-over-de-kop beslissingen maken. Het is geen kwestie van even een ander
programma maken of een webinar volgen.
Crisis management is veel meer nog: vooruitkijken, anticiperen, strategisch durven zijn. Het is zoeken naar oplossingen die niet voorhanden liggen.
Zowel op de quick fix maar nog veel belangrijker; de long-term.
Het is snel schakelen, pivots inzetten en soms keiharde, moeilijke beslissingen maken.
Alles op alles om zo gezond mogelijk – pun intended – door deze crisis te komen.