De groeiparadox, ken je m al?

June 19, 2019

Alles zou makkelijker worden naarmate je onderneming zou groeien. Als het punt van echt opschalen van je bedrijf – dus niet alleen je dienst – zou bereiken…dan zou alles anders worden.⠀

Van eenpitter naar personeel, in dienst of freelance. Nog meer kansen & mogelijkheden om jouw ideale doelgroep te bereiken. Minder uren werken, er staat immers een dreamteam voor je klaar om al het werk te doen.  Alles zou niet meer op jouw schouders rusten.

Schaalvoordeel zou er toch juist voor zorgen dat alles wel wat makkelijker en eenvoudiger zou worden? Je minder uren kon werken.⠀

Plots heb je een team waar je voor verantwoordelijk bent. Zijn er legio operationele zaken die urgent zijn, beslissingen die genomen moeten worden, word je geleefd door je agenda en afspraken. En de kosten worden hoger en hoger. Eigenlijk heb je daar niet eens zicht meer op. ⠀

Mmmh dat vrije ondernemers gevoel is wel weg. Een overleg hier, team gedoetje daar, sales die niet lekker omdat jij dacht dat je daar nu minder op gefocused hoefde te zijn. ⠀

Yes welkom in de wereld van de groeiparadox. Nog ff iets meer dan een simpele groeipijn.⠀

Die groeiparadox kan echt pittig zijn. Er wordt amper over gesproken online. Niet zo sexy en bovendien is groei toch goed?

En toch weet ik dat er heel veel ondernemers in deze groeifase hiermee kampen. Ik spreek deze ondernemers namelijk wekelijks.

Mocht jij je in een groeiparadox bevinden. Weet dat je niet alleen bent. Om naar een volgende fase te gaan moet je eerst door een fase van veel gedoe heen. Net als heel veel andere ondernemers.

Daar is geen quick fix, short cut of 1 handig maniertje voor. ⠀

Waar je in deze groeifase mee kampt is de complexiteit die exponentieel is gegroeid. Van 1A4’tje waar je bedrijfsplan op paste, je vaak 1 trouwe VA/PA had en alles te overzien was, speelt de complexiteit van projecten, diensten, klanten, lanceringen, afdelingen nu op als groeiremmer.

Vaak zijn er 4 groeiremmers die opspelen:

  1. Gebrek aan senior leiderschap
  2. Infrastructuur die niet meer past bij huidige situatie
  3. Concurrentie druk die toeneemt
  4. Marges die afnemen

Rode draad bij deze remmers? Het gevoel dat je vast zit. Vertraging die steeds weer opspeelt. Issues die je dacht afgetikt te hebben komen weer naar voren.

Wat is belangrijk?

Dat je realiseert dat elke groeifase verschillende uitdagingen heeft die je moet doorlopen. Met je onderneming, met je team, met je aanbod. Er moeten dingen veranderen. Doe je het niet dan blijf je inderdaad echt steken of ben je terug bij af.