Gen Z’s
Ja ik lief them. Maar echt.
De afgelopen maanden sprak ik veel Gen Z’s. De leukste generatie als je het mij vraagt. Zo onwijs creatief. Buiten de veilige kaders. Tegelijkertijd zo bewust van alles wat er in de wereld gebeurd betrokken, het klimaat en wat er nodig is op lange termijn.
Wie die Gen Z’s nu zijn?
Jongeren geboren tussen 1995 en 2012. En ja I know. Er zijn verschillende stromen die deze leeftijden categorieën. Weer tegenspreken en tig discussies over voeren. Niet interessant voor hier. Geneuzel in de marge. Alsof t aankomt in dat jaar verschil 😉
Anyways.
Het is de generatie die echt ervaart wat bv de impact van klimaatverandering is. De generatie die niet lukraak voor de Zara & HM kiest omdat het fast fashion is. Liefst naar thrift stores. Eat that, boomer influencers die dagelijks alleen maar fast fashion promoten…
Politiek bewuster, echte doeners en vooral; op hun eigen manier.
‘Boeien, ik doe gewoon wat ik zelf wil. Als ik iets anders leuk vind en dat beter bij mij past dan ga ik dat doen, niet omdat de maatschappij zegt hoe het hoort.’
De randen op zoeken. Daar gaan waar andere niet zijn geweest. Geen vast stramien van studeren, werken, kinderen. Minder merkgevoelig. En soms zelfs een totale aversie tegen merken. Zeker als deze niet transparant zijn en aan washing doen.
Waar wij als boomers nog van die standaard baantjes hadden naast onze school of studie..Gen Z husselt er op los. Vaak al met eigen bedrijf, freelance klussen en creatieve collabs.
Het zijn de visual dialogers. En dat is ook logisch als je ziet in welke transformatie tijd zij zijn opgegroeid. Creatief inventief is zo ongeveer op hun voorhoofd geschreven.
Geen vast stramien van studeren, werken, kinderen. De wereld aan je voeten hebben. Die ruimte ook voelen.
Je school niet afmaken maar wel je eigen geld verdienen. Slimme investeringen doen. En vooral; gender vrij, moeite met hiërarchie – of dat gewoon echt onzin vinden – en voorbij de traditionele taakverdeling, inrichting van het leven.
Je snapt; ik werk dolgraag met GenZ. Maar echt. Ze brengen dé creativiteit in mijn business en ik raad elke ondernemer aan om aan de slag te gaan met Gen Z binnen hun business. Het houdt je scherp, alert op de nieuwste ontwikkelingen en ja het daagt jou ook uit.
Werken met Gen Z lastig? Ik hoor dit argument heel vaak. Niet betrouwbaar. Niet accuraat. Geen afspraken mee te maken.
First, het is niet zo interessant om een groep zo negatief weg te zetten. Dat helpt niemand. Jou niet. Jouw team niet. En jouw business niet.
Zoom out en zie de verschillen. Maak daar gebruik van. Ga niet aan de slag met uurtjes werken maar met oplevermomenten. Laat de Gen Z’ers zelf bepalen op welk moment zij er aan werken mits het deadline moment wordt gehaald. Van 9-5 werken is toch al een achterhaald concept. Net als hiërarchisch leidinggeven in de kantoortuin. De Gen Z’ers van deze tijd gaan je dat laten inzien.
Kid u not. Je zult amazed zijn met wat het jou oplevert.