Kansen en mogelijkheden grijpen is niet perse een teken van “goed ondernemerschap”
Ik zie het nu overal om me heen:
Mensen die de crisis zien als een “kans”, die “mogelijkheden grijpen” waar ze kunnen. Want, zo zeggen ze zelf, dat zou een teken zijn van “goed ondernemerschap”.
Van “flexibiliteit”. Van “weerbaarheid”.
Maar zitten jouw klanten echt te wachten op een snel in elkaar geflanst online programma? Heb je nagedacht over wat het zegt over jouw deskundigheid als jezelf nu in de uitverkoop gooit? Klopt het in de strategie voor je bedrijf?
Juist nu is het belangrijk om je vast te houden aan je plan.
Vanuit paniek “iets nieuws bedenken” voelt misschien creatief, maar verwar het niet.
Paniek is paniek, en dat mag er heus nu zijn.
Maar meer dan om creativiteit, vraagt deze crisis om leiderschap.
Om krachtige keuzes, hoe moeilijk ook, die jou, je bedrijf en je klanten verder helpen.
Het vraagt om constante autoriteit.
Schoenmaker, blijf bij je leest – en kijk of je dat kunt innoveren.
Niet door meteen iets heel nieuws te bedenken, maar door dat wat je al goed kunt in een nieuw jasje te steken. Wel online, via de telefoon, op 1,5 meter afstand. Doen what it takes om je klanten te blijven aanbieden waar ze je van kennen. Waar ze je in vertrouwen.
Waarvan ze weten wat het waard is – zodat ze blijven betalen.
Dat van jezelf weten en er op een creatieve manier op in kunnen spelen, dat is – als je het mij vraagt – pas goed ondernemerschap.