Gratis als ondergang

mei 4, 2020

Maaike ik zie iedereen om mij heen alles gratis aanbieden. Van gratis lidmaatschap, gratis sessies, gratis spreekuur tot aan gratis programma’s.

Moet ik dat ook doen? Eigenlijk voelt het niet goed want ik bied echt kwaliteit. Ik heb er lang aan het niveau gewerkt waar ik nu sta. Maar ik heb het gevoel dat ik de boot nu mis als ik niet mee ga in die modus van gratis, gratis, gratis.’ 

Dit is de meest gestelde vraag aan mij deze week. Van elke ondernemer kreeg ik m.

Er is geen goed of fout. Elke ondernemer reageert anders op crisis. De een bied het vanuit een zuivere intentie aan passend bij zijn/haar waarden. De ander is zijn mailinglijst aan het vullen en slaat zijn slag tijdens de crisis. Het kan allemaal.

Wat ik mis in het verhaal van gratis en al mijn klanten op wijs? Los van de strategie, fundament en jouw business DNA.

Cashflow.

Simply cashflow. 

Dat heb je nodig om een crisis te doorstaan. Dan kun je wel alles gratis doen omdat je iedereen wilt redden. Of nobel wil zijn. Of de kans ziet om als nobel gezien te worden. Helemaal prima.

Cashflow heb je nodig om je business door een crisis te slepen. Cash is King these days. Daarom is nu out of the blue aan een online programma gaan werken niet zo heul slim. Want fikse investering die je er echt niet meteen uit krijgt, los van de tijd die je erin moet stoppen. 

Net als de hele week, weken, maand voor nop werken ook. Je investeert op lange termijn en die gedachte snap ik. Alleen gaat het je cash flow op korte termijn een boost geven? Juist nu er zoveel hoardende ondernemers zijn die alles gratis willen wat voor ze klaar ligt. Mmmh, is dat de doelgroep waar je mee wilt werken?

Focus je daarom op katalysators die ervoor zorgen dat je je cashflow wel op gang krijgt. Ja inderdaad quick fixes, snel resultaat. Helemaal niks mis mee.