Wat gebeurt er als een creatieve entrepreneur gaat creëren met een startup mindset? Risico’s durft te nemen, echt out of the box durft te gaan en groots gaat denken plus handelen?
Dan krijg je Wondr Experience!
En yes ik mocht daar naar toe voor de sneak peak.
Razend benieuwd was ik. Voor Nederlandse begrippen is het een nieuw begrip, een trend die is overgewaaid uit de US. Losjes geïnspireerd op de museum of Ice.
Daar is al meteen mijn 1e punt. In de media is Wondr Experience weg gezet als eerste instagrammable pop up museum. Wat logischerwijs nogal wat controverse oproept aangezien Amsterdam een sterke culturele identiteit heeft met het Rijks en van Gogh museum. Die positionering zou ook direct vragen oproepen als; ‘is dit de toekomst van cultuur, nu gaat er geen enkele jongere meer naar het Rijks and so on’.
Laat ik jou vertellen dat Wondr Experience geen pop up museum is.
Het is een mega interactieve playground voor jongeren en volwassenen. Een speeltuin waarin al je zintuigen worden geprikkeld. Waar in je alles kunt en mag aanraken, er props zijn en je in een andere omgeving bent. Het past overigens wel in de trends binnen de museum- en cultuur branche deze ontwikkeling.
Sarah Mendes – het creatieve brein achter Wondr Experience – vertelde ons tijdens de rondleiding dat juist die jongere generatie, sensomotorisch minder ontwikkeld is door het gebruik van de vele tablets, mobieltjes e.d. In alle 15 installatieruimtes worden heel bewust deze sensomotorische zintuigen geprikkeld, van 40 km satijnen linten tot aan het marshmallows zwembad waarbij de marshmallows van stressballen materialen zijn gebruikt. Hoe tof.
En ja. Ik herkende het meteen wat Sarah vertelde. Het deed mij erg denken aan de ‘snoezelruimtes’ waar mijn jongste verbleef nadat bleek dat hij een aangeboren hersenafwijking had. Prachtig gedaan. Je tast zintuigen worden hier enorm aangezet.
Is Wondr Experience dan enkel een Instagram Experience, waarin iedereen bezig is om selfies te maken en toch alleen maar in die telefoon zit? Waar je maar 1x hoeft te gaan omdat je dan toch al die foto’s hebt gemaakt?
Nee.
Daar durf ik vrij stellig in te zijn. Ja, de stylingkamers roepen om waanzinnige foto’s, exposeren tot de max. Ook bij mij. Dat stuk hebben Sarah en haar businesspartner, André Grimbergen, ondervangen door een high tech innovatie te ontwikkelen. Met een QR bandje kun je in elke kamer een foto laten maken door dit geautomatiseerd systeem. Bij uitgang laat je vervolgens alle foto’s naar je toe mailen of printen. Easy does it.
Je gaat naar Wondr Experience om aan te gaan, in het moment te zijn, je te laten verwonderen. Die grijze en natte herfst te ontvluchten (steekt hand op). Al je zintuigen aan te zetten. Te relaxen in het marshmallow bad (omg dat ligt serieus lekker). Uit je hoofd te gaan en te gaan ervaren. Gek doen, out of the bubble en weer ervaren hoe leuk het is om te spelen. Een brainstorm aan te wakkeren, geïnspireerd te raken. Totaal in een andere setting te zijn.
Enthousiast geworden? Ik organiseer donderdag 3 oktober een trendsafari naar Wondr Experience. Met een groep ondernemers Wondr Experience te ervaren en daarna de vertaalslag te maken naar jouw creatieve ontwikkelingen in jouw business.
Mail mij even voor info maaike@maaikebruggeman.nl