Oh no – een groep van gelijkgestemden

juni 14, 2019

Oh no – een groep van gelijkgestemden

Ik zie ze weer voorbij komen.

De wervende mailtjes voor groepsprogramma’s en mastermind. Met altijd weer de tekst; ik of wij bieden jouw een groep gelijkgestemden.

Alsof dat de oplossing is voor al je ondernemersvraagstukken of issues waar je tegen aanloopt. En zoals altijd papagaait het gros elkaar na. Wordt er verteld over de meerwaarde van de groep gelijkgestemden. Over wat het je gaat brengen.

Maar hallo, rise & shine baby! Wakker worden. Dit is is zooooo old fashioned. Zo niet meer van deze tijd. Een clubje met mensen die allemaal hetzelfde zijn, denken en zelfde visies hebben. Super slimme marketing techniek natuurlijk, want iedereen wil bij het juiste clubje horen.

Alleen, wat gaat het jou brengen?

Nog meer van hetzelfde. Bevestiging dat je het goed doet, dat het klopt wat je doet. Want dat doet immers iedereen. Natuurlijk hartstikke veilig en vertrouwd. En fijn.

Maar gaat het je nu echt tot inzichten brengen? Gaat het voor jou echt live changing zijn als je weer een herhaling van facetten hoort? Met net ff wat andere details? De een net iets meer (zelfbenoemd) expert dan de ander.

Wat zou er gebeuren als we veel meer zouden kiezen voor diversiteit? As je niet in een groep aan de slag gaat met gelijkgestemden maar in een groep waarbij er verschil mag zijn. Het verschil om armen! Verschil in achtergronden, verschil in meningen, visies en een totaal andere blik op ontwikkelingen, kansen en mogelijkheden. Waarbij vanzelfsprekendheid geen gegeven is.

Juist dan ben je in staat om een hele andere kijk te creeeren. Doorzie je plotseling patronen die je al jaren met je meesleept. Of hele gekke workarounds die niks opleveren. Een marketing techniek die zo standaard is dat het bijna lachwekkend is. Waarbij een ander zoveel vraagtekens heeft en doorvraagt waardoor jij ook aan het denken wordt gezet. Open deuren of vaste systemen die worden doorgebeukt.

Dat is wat er nodig is in mastermind, programma’s en groepstrajecten. Maar boy oh boy, dat vraagt natuurlijk niet alleen iets van de deelnemers….juist van de organisator. Want als een organisator zo op zoek is naar gelijkgestemden in zijn of haar groepje…wat zegt dat dan over de organisator en zijn of haar leiderschapsvaardigheden?

Waarom ik dit zo voel? In mijn corporate tijd zat ik in een klankbord groep voor de CEO van die business (>30.000 medewerkers). Onze mastermind groep was super divers en dat vond ik in eerste instantie wat gek. Totdat hij mij het inzicht gaf dat hij juist door de verscheidenheid van medewerkers – van de laagste schaal tot aan de meest ingewikkelde titels – op de meest briljante ideeen kwam. Ideen die hij niet had gekregen in zijn andere sparringsgroepjes met gelijkgestemden. Die allemaal met dezelfde expertise – vaak net even wat anders – dezelfde taal spraken. Vanuit dezelfde visie en achtergrond. Het behelst moed en durf om te kiezen voor diversiteit. De uitkomst zou je echter wel eens helemaal omver kunnen blazen.