Een eigen magazine. Was het mijn grote droom? Dat weet ik niet goed. Wel ben ik echt al vanaf jongs af aan hooked aan het lezen van kranten, magazines, opiniebladen en boeken.
Dus ja. Geheel onverwachts was het niet een eigen magazine. Wat ik merkte steeds meer dat er in de magazines wereld iets mistte. Een inhoudelijk en kwalitatief sterk magazine voor ondernemers (ja vrouwen) met toffe business case, verdiepende artikelen, learnings en ja vooral diepgang. Op een luchtige manier dus niet alsof je het zoveelste beleidsstuk aan het lezen was. FIngerlicking good. Plottwists.
Hoppa. Dus begon ik dit zelf. Met een heel duidelijk plan. Eigen beheer. Geen abonnementsvorm of maandelijkse oplage. Ik was realistisch genoeg om te snappen dat dit veel te werk was en ik geen mediabedrijf aan t oprichten was.
TrendBook 1- Dwarsdenkers
De 1e TrendBook was eigenlijk een experiment dat enkel online als magazine te lezen was. Je weetwel, met de nieuwste techniek online lezen. Dus geen suffe pdf. Maar er was zoveel vraag naar dat ik ‘m besloot in print te doen. En enfin, learning 1: dat behelst echt een radical andere opmaak, lay out en features. Ik stelde een target en verkocht de print variant in exclusieve oplagen uit. Learning 2: echt heel trots was ik er niet op, het voelde wat magertjes en voor iemand die de lat hoog let als ondernemer was dit ff een struggle. Learning 3: kiezen voor een vernieuwende, innovatieve vormgever die zowel online als print snapte.
TrendBook 2 – Rockstar Bold Move edition
TrendBook 2 kwam er in 2019. Met vaste vormgever Rosa Snyder. Een lijst met fuckups waar we niet in wilden trappen. Triljoen ervaringen rijker. Het werd een groot succes. Verkocht in anderhalve dag uit en werd nog lang doorverkocht in de online versie. Met waanzinnige artikelen over de kansen van TIKTOK (mind you, toen was het nog niet eens een trend), de marketing war tussen Burgerking en de Mac plus voorspellingen over business trends. En kid u not; deze voorspellingen zijn allen uitgekomen.
TrendBook 3 – CTRL ALT PIVOT
En toen liep het anders. Soms is groter groot grootst niet wat er nodig is. Met een heel team van projectplanner, sales, eindredacteur stroomde het niet meer. #learning 1: wie zit er aan het roer? Mijn liefdesproject dat altijd zo vrij voelde stagneerde. Ik kreeg teksten niet voor elkaar. Weg was de input. Weg was de FUN. Tijdens mijn business trip naar Zweden stak ik de stekker eruit. Je luistert over dit proces hier in deze podcast ***. Om het later weer op te pakken en totally af te schalen. Kernteam Rosa Snyder, Cheryl Porcelijn voor alle tech.
Met een totally different approach voor wat betreft sales. Want inmiddels in tante COR fase dus offline was er geen lanceerfeest of wat mogelijk. Dus bouwde ik een community op van FANS. De early adaptors die secret voices kregen, bij de online name reveal waren en als eerste konden kopen. TrendBook 3 was binnen een dag uitverkocht. En werd tot begin 2022 nog steeds online verkocht.