Onlangs zat ik een zaal vol corporate professionals waar de vraag werd gesteld; wie kent er en gebruikt TikTok. Mmmh, niet heel veel handen. Ja die van mij ;-).
Een klant van mij appte laatst ook; zit jij ook ‘al’ op TikTok want ik zie steeds van die zingende stories voorbij komen, lieve help moet dat nu ook al’?
Nou mag dat al wel achterwege blijven maarre yes, natuurlijk ken, gebruik en observeer ik dat als moeder van 3 kinderen én als business trendwatcher. Een kanaal dat er al veel langer is en vooral door kinderen & jongeren werd omarmd.
TikTok meest gedownloade app
Want welke app werd na whatsapp en FB het meest gedownload in de app store? Right, dat is TikTok! In het 1e kwartaal van 2019 werd het bv al 33 miljoen keer gedownload en sindsdien is het nog steeds aan het groeien.
Wat is TikTok
Wat is TikTok dan? Een sociale media platform vol korte filmpjes die je kunt bekijken, je kunt zelf filmpjes namaken (lipsync), bedenken en meedoen met challenges. Het is allemaal van lekkere kwaliteit en onwijs positief en vrolijk, dat mag ook weleens worden gezegd. TikTok is ontwikkeld in China, there is were the magic happends J. Het bestaat al een tijdje maar is buiten Azie flink gaan groeien na een merge met musical.ly (ken je die?).
TikTok wordt voornamelijk gebruikt door jongere mensen van 8-24 jaar, een speciale generatie dus. De trendverwachting is wel dat deze doelgroep zal groeien en zal uitbreiden met andere leeftijdscategorieën.
De volgende stap kon natuurlijk niet uitblijven en daarom is het ook zo interessant voor jou als ondernemer om dit platform in de gaten te houden. Het waanzinnig populaire TikTok is nu ook in e-commerce gestapt. Yes, ‘in app e-commerce’.
Hoe zet ik TikTok in als marketingkanaal?
Hoe dan denk je wellicht? Als merk kun je jouw eigen kanaal hebben, met eigen video’s, challenges, brand take overs etc. Ook worden er net als op de andere platforms influencers ingezet. En uiteraard ads in de filmpjes en de hashtags challenges. Kortom, er is zoveel mogelijk.
Tijdens de Canadese verkiezen van afgelopen week werd TikTok ook ingezet. NDP leider Jagmeet Singh ging viral met zijn TikTok video waar hij een lip sync deed van E-40. Nu denk je misschien mmmh beetje gek. Nou nee, deze vid is meer dan 174,000 geliked en kreeg meer dan 7000 reacties waardoor jongeren in gesprek konden gaan met Jagmeet Singh en met elkaar over politiek. Daarna zijn er diverse challenges ontstaan. Fantastisch toch als je dit bereikt!
Privacy en veiligheid
En ja, TikTok heeft onder vuur gelegen ivm privacy en veiligheid. En heeft zelfs een boete moeten betalen aan de United States Federal Trade Commission van 5,7 miljoen dollar ivm met de schending van de rechten van kinderen.Iets om alert op te zijn en je tegelijkertijd goed te realiseren dat dit natuurlijk ook speelt bij FB en consorten.
Kun jij TikTok gaan inzetten?
Om terug te komen op die vraag van mijn klant…moet jij daar nu iets mee als ondernemer? Dat is uiteraard geheel afhankelijk van de strategische keuzes die jij als ondernemer maakt. Past het bij jouw merk, is jouw doelgroep aanwezig op dit kanaal en zie je er groeipotentie in?
Mijn trendstrategisch advies is hou dit kanaal vooral in de gaten. Weet wat er speelt en welke ontwikkelingen er zijn. Het is een groeikanaal en je wilt de boot niet missen en als laatste aanhaken.