Voice is here to stay. Voice is een trend en is af te pellen naar een strategie voor je business. Ik moet er eigenlijk altijd om lachen als ik de vraag krijg: “Hoe pas ik dat dan toe?” Want er is heel veel mogelijk.
Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik ontvang soms wel 15 nieuwsbrieven per dag. Op een slechte dag zijn het er nog meer. Sommige ondernemers sturen wel vier op een dag. Al die nieuwsbrieven zijn teksten, die weer linken naar tekst, naar een blog, naar een salespage die vervolgens ook weer helemaal volstaat met tekst.
Het is best ouderwets als je er zo naar kijkt. In het kader van innovatie en technische mogelijkheden kun je daar zoveel meer mee doen.
Stel eens voor hoe het is als je bijvoorbeeld stopt met die gigantisch lange nieuwsbrieven die je steeds verstuurd. Maar dat je voice berichtjes gaat sturen in je mail. Een voicemail.
Spreek bijvoorbeeld eens je nieuwsbrief in. Toen ik dit idee aan iemand voorstelde zei ze: “Ja, maar dat is wel een beetje dubbel werk. Dan moet ik eerst die hele nieuwsbrief uittypen en dan nog een voicebericht maken. Dat kost mij extra werk en is helemaal niet efficiënt.”
Dat klopt. Als je het dus zo doet, dat je ‘m helemaal uit gaat typen en dan gaat voorlezen. Dan wordt je een soort juf of meester die een nieuwsbrief voorleest. Komt het dan over? Ik denk het niet. Pak gewoon drie thema’s, een aantal kernwoorden waar je het over wilt hebben en praat tegen de microfoon. Hoe echter het is, hoe beter het is.
Ik heb een aantal mensen die op een geheime lijst van mij stonden een geheim voice bericht gestuurd. Ik heb dit opgenomen in de vorm van een podcast. Het was een heel persoonlijk bericht, waarvan ik dacht dit is niet een bericht dat je moet lezen in een tekst.
Nu lijkt het alsof ik een hele zware podcast heb opgenomen, maar dat was het helemaal niet. Het was heel erg licht, gewoon zoals ik ben, zoals ik praat. Ik wilde juist experimenteren met voice en ik heb nog nooit zo’n hoge openings rate gehad. Ik heb ook nog nooit zoveel reacties gehad waarbij mensen gelijk hun learnings teruggaven.
Heb het lef om jouw nieuwsbrief anders te maken. Stop met die statische nieuwsbrieven en ga voicemails maken. Zo maak jij dus gewoon verbinding. Hierdoor voelt iemand zich veel meer aangesproken.
Je kunt in een voicebericht iemand gerichte vragen stellen, pauzes laten vallen en echt iemand aanspreken.
Ga ermee spelen, ga experimenteren en onderzoek dan de data.
Wil je nog meer info of inspiratie? Luister dan mijn podcast aflevering over voice.