Oh yes eindelijk riep ik hard toen ik gebeld werd dat de Britse Vogue voor mij klaar lag. Ik stond al tijden op de speciale lijst en finally it was there!
Nu heb ik sowieso een liefde voor alles wat Brits is. Ik heb in Engeland gewoond, gestudeerd en hou onwijs van dit land, de mensen, de attitude en ja ook de shops. Gewoon alles zeg maar.
En dit ging niet om een gewone Vogue.. Nee de British Vogue, september issue en guest edited by Her Royal Highness The Duchess of Sussex. Meghan dus. Die moest ik gewoon hebben, lezen, doorspitten, analyseren en onderzoeken. Van begin tot eind.
Waarom dan?
First of all, ik ben natuurlijk hooked on magazines. Maar dan ook echt. Liefst ook buitenlandse magazines. Als ik op vakantie ben koop ik daar ook alle magazines om alles te zien en te absorben.
September issues zijn te tof, je ziet er alle trends voor komend najaar en winter, het zijn mega dikke boekwerken vol advertenties en ach, zoveel meer. Het is de meest belangrijke editie voor fashion bladen en fashion merken.
Waarom nu zo benieuwd naar dit fashion magazine als business strateeg?
Het kan je haast niet zijn ontgaan: deze editie was Meghan Markle gast redacteur. Of ik star stuck ben? Nou nee dat niet hoor. Maar mijn hart slaat simpelweg over als er buiten de bestaande kader wordt gewerkt. Als er een vernieuwing is, iets totaal nieuws.
Je kunt je immer als ondernemer blind staren op alle ondernemersboeken, tsunami aan podcast en alles meer. Het is ook gewoon simpelweg essentieel om buiten die kaders te gaan. Te leren van zaken buiten je eigen bubbel.
Learning 1: wat kun jij doen om geïnspireerd te raken en uit je vaste bubbel te stappen?
En natuurlijk wilde ik onderzoeken of haar handtekening echt duidelijk door het blad heen te merken was. Of ze bepaalde thema’s zou durven aan te halen. Welke fashion zij zou laten zien, zouden haar statements te merken zijn. Was het Amerikaans sugarcoated, zou zij haar beroemde Amerikaanse celeb friends inzetten?
Forces of change heet deze editie en wat direct opvalt aan de cover is dat niet de * staat te shinen maar 15 vrouwelijke changemakers. Hier is direct al een trendbreuk met alle voorgaande edities. Dat doet MM strategisch heel slim; zelf een stap opzij zetten en andere vrouwen empoweren om in het licht te staan. Met prachtige verhalen, foto’s en inside information. De diversiteit – een van MM haar speerpunten – komt hierdoor ook goed in beeld. Haar handtekening is duidelijk zichtbaar, ook met de thema’s duurzaamheid en groen.
Dat brengt mij meteen naar learning 2 voor jou;
Welke thema’s zijn verbonden met jou en jouw business. Is het een hussel van alles wat, is dit helder voor jou en hoe zit dat met de buitenwereld? Welke thema’s koppelen zij aan jou?
Een van de dingen die ik misschien wel het meest bijzonder vond? Om te lezen dat Meghan zelf heeft gevraagd of zij guest editor mocht zijn van de september issue. Hoe bold is dat. Bij zo’n cruciale editie. Ik was er blind vanuit gegaan dat het andersom zou zijn. De eindredacteur en zij waren in gesprek gegaan over haar goede doelen, daarna was Meghan zo enthousiast dat zij een mail heeft gestuurd om te vragen of zij gast redacteur mocht zijn voor de september issue. Nu denk je wellicht, wie zegt nu nee tegen MM? Nou ik kan je vertellen dat het september issue zo cruciaal belangrijk is voor advertentiekosten, oplages, tone of voice en ga zo maar door. Een vanzelfsprekendheid is het dus echt niet.
Learning 3; welke bold moves durf jij te nemen waar bij je echt wel afgewezen kunt worden? Een nee kunt krijgen? Wat heb je nodig om die stap te zetten?
En ooooh uit alles blijkt dat Meghan zich zo goed heeft voorbereid. Heeft ingelezen, gestoeid, haar neus heeft gestoten, opnieuw is begonnen. Geen paradepaardje maar hard werken. Een dikke vinger naar het eeuwige moeiteloos alles willen bereiken. Gegronde voorbereiding en lange dagen, tijdens en na haar zwangerschap.
Learning 4: hoe eigen maak jij je iets? duik je er helemaal in, zuig je als een spons alle kennis op of blijft het bij de oppervlakte? Durf je echt nog hard ergens voor te gaan?
En dan de advertenties. Het viel mij op dat Meghan zich hiervoor verontschuldigt. Dat het wel een fashion magazine is en september issue is. En ja, je hebt inderdaad eerst 20 spreads met advertenties, dan inhoudsopgave en weer veel advertenties. Dat gaat het hele blad door. Maar het zijn kunstwerken, prachtige foto’s, prachtige commercials die je blijft bekijken. Waar zoveel liefde, inspiratie en creativiteit in is gestopt. Verontschuldigen? Ik vind het een zwaktebod. Maar ja, in haar positie kun je wellicht ook niet anders.
Op insta deed ik een poll over die advertenties. Daaruit bleek dat 95% die ads vreselijk vinden. Bijna allemaal ondernemers. Ondernemers die dagelijks of wekelijks hun eigen diensten aanbieden op social. Die adverteren op fb en insta met minder toffe foto’s en al helemaal niet zulke goede verkoopzinnen. Vind ik bijzonder. Alsof een magazine alleen kan bestaan van abonnementen en losse verkoop. Wake up en rise & shine.
Kom ik direct bij learning 5: Wat kun jij leren van dit soort ads? Wat doe je strategisch nog niet om je beter te positioneren & je branding te knallend te maken. Ipv het veilige roze, zachte kleurtjes en lieve teksten die we all the way zien op social.
Koop m dit magazine. Ik verdien er niks aan. Maar ik gun je een andere perspectief. Een andere blik. Een blik achter de schermen bij Meghan, wat er gebeurt met een magazine als een buitenstaander aanhaakt, de prachtige ads en mooie verhalen.